Kinderspreekuur 
 
Pontibus 

Aanbod:

Naast het regulier werk dat ik doe, wil ik mijn antroposofische kennis inzetten. Dit wil ik graag doen op drie gebieden:

1.Op het Spreekuur kunnen ingaan op vragen die er zijn bij de ouders zelf.  Dat kunnen ontwikkelingsvragen zijn of iets waar je je zorgen over maakt. Maar dat kan ook over praktische zaken gaan zoals wat voor voeding maak ik klaar, welke kleding kies ik voor mijn kind of wat voor speelgoed is stimulerend voor de zintuigontwikkeling. Samen ontdekken waar de eventuele vragen liggen. Welke adviezen zijn passend voor jouw en je kindje..

We kunnen kijken of je kind heel wakker of nog heel dromerig is of hoe zijn/haar warmtehuishouding is en wat daarin ondersteunend kan zijn. Ik denk ook aan zuigelingen met krampjes, kinderen die moeite hebben met inslapen enz. nog niet zo lang geleden ben ik geschoold in een vorm van babymassage, meer baby aanraking, ter ondersteuning bij excessief huilen om een baby weer bij zichzelf te krijgen en om weer in contact te komen met je kindje. 


2.Uitwendige ondersteuning dmv onder andere; wikkels, omslagen of kompressen zijn een waardevolle aanvulling voor de zorg voor kinderen (en volwassenen!). Daarom vind ik het fijn uitwendige toepassingen te kunnen uit leggen voor thuis gebruik. Denk bijvoorbeeld aan een kamille wikkel als ondersteuner van buikkrampjes bij zuigelingen (of pubers) citroenwikkels bij koorts, een uienkompres bij oorpijn enz.

Er is heel veel met uitwendige applicaties thuis te doen, maar het kan ook nodig zijn dat dit door een arts of iemand met een officieel diploma voor uitwendige therapie wordt voorgeschreven en uitgevoerd. Ik beperk me tot de huis-, tuin en keukenmiddelen die via wikkels, kompressen of baden veilig gedaan kunnen worden.

 

3. Therapeutische Remedial Teaching volgens de methodiek van De extra Les van Audrey McAllen; voor kinderen vanaf ongeveer 6 jaar. Gericht op ondersteuning van kinderen met leer- en ontwikkelingsvragen. Denk aan ruimtelijk inzicht; boven/onder integratie en links/ rechts integratie (dyslexie), algemeen; goed in je lijf komen tot in je tenen. De ontwikkeling van de zintuigen. Dit zijn voorwaarden om goed tot schrijven, lezen en rekenen te kunnen komen. wanneer de voorwaarden om te komen tot lezen schrijven en rekenen niet voldoende aangesproken zijn kun je (cognitief) oefenen tot je een ons weegt maar gaat het nooit vanzelf. ter vergelijking, stel je leert fietsen, je kunt doorlopend trappen en de wielen laten ronddraaien, kunt motorisch met je handen en benen bewegen en de fiets vast houden maar je hebt geen goed evenwichtsgevoel ontwikkeld, dan blijf je omvallen. Een goed evenwichtsgevoel is voorwaarde om te leren fietsen. Dat wordt ontwikkeld door een goed onder/boven en links/rechts oriëntering in de ruimte. Dat laatste daar kun je op oefenen.




 




 

                            afb. gemaakt door John Stolfo